Recensie: Janine Beens, Jan Willem van Delft – For The Love Of Joy

Een donkere winteravond, buiten is het koud. Rondom het vriespunt, zoals we dat in Nederland over het algemeen gewend zijn. Binnen staat de kachel aan en de nieuwe cd van Janine Beens en pianist Jan Willem van Delft aan. Een samenwerking die eigenlijk al zijn oorsprong vond in 2012, toen de twee aan elkaar werden voorgesteld en Janine haar debuut album uitbracht. De twee zijn vanaf dat moment samen muziek blijven maken en schrijven.

Afgelopen zomer besloten Jan Willem en Janine om geliefde liedjes die telkens weer in setlijsten opdoken vast te leggen. Hetgeen resulteerde in “For The Love Of Joy”. Het album opent met de Nat King Cole klassieker Nature Boy. Een heerlijk rustig kabbelend liedje die meteen de toon voor het album weet neer te zetten. De plaat gaat verder in deze sfeer met nog een klassieker uit de Great American Songbook, namelijk de Louis Armstrong klassieker What A Wonderful World. Ook is er ruimte voor de gospel met de prachtige Impressions cover People Get Ready. De akoestische Piano wordt daarbij ingewisseld voor een elektrische. Het ‘Rhodes’ geluid zorgt voor wat meer dynamiek en is een welkome afwisseling op het album. Voor wat meer uptempo geluid heeft het duo gekozen voor een prachtige track van Stevie Wonder.

Gelukkig is er op het album ook ruimte voor eigen werk. Zo is er een prachtige interlude inde vorm van Lullaby en het stille You Are Here. Een gepaste afsluiter is er gevonden in John Newton’s kerk-hymne Amazing Grace.

For The Love Of Joy is mooie sfeervolle plaat vol luisterliedjes die het evenwicht hebben gevonden tussen jazz, soul en pop. Het duo besloot deze liedjes ten gehore te brengen tijdens een huiskamertour. Dat lijkt mij een perfecte setting om deze nummers te kunnen horen. Het duo geeft nog een aantal huiskamerconcerten. Klik hier voor meer info.